atemi-ryu-deurne



U bent hier:


startpagina
> Budo-disciplines > karate > de principes







De principes


De van dieren afgeleide vechtvormen waren op Okinawa niet zo geliefd als in China. Nochtans worden er wel cirkelvormige bewegingen gemaakt bij het vooruit stappen, het draaien van het lichaam, het blokkeren en ontwijken. De snelle en lichte lichaamsbewegingen om een aanval te ontwijken komen uit China en vormen een contrast met de ruwere en hoekigere Koreaanse en Japanse karate stijlen

De snelle en lichte bewegingen worden beoefend in de stijlvormen (kata) zoals Sanchin, tensho, busen en gosen. Oefeningen die het correcte gebruik van ogen, longen en lichaamshouding tot doel hebben.

Bij de hierboven vermelde kata' s waarbij tenen en knieën iets naar binnen gericht zijn, blijft het oog op de tegenstander gericht. Bij de inademing richt het lichaam zich op en komen de armen en benen dichter bij het lichaam, bij het uitademen maakt men het lichaam kleiner en het wijken van armen en benen. Een maximum van kracht moet ontwikkeld worden. Heel het lichaam gebruikt men door een geconcentreerde krachtinspanning.

Sensei Nuno Pascoa Delgado   Bij de sanchin-verplaatsingen zijn de stapbewegingen cirkelvormig en beschermen de onderbuik. Het gewicht wordt gelijkmatig op beide voeten verdeeld. De vuist wordt parallel aan het lichaam gehouden met de palm naar boven. Tijdens de stoot die recht op het doel afgaat wordt de arm gedraaid en de vuist beschrijft de beweging van een kurkentrekker. Men schat dat deze beweging het effect van een schokgolf moet geven die het doordringingsvermogen van de stoot groter maakt. Het doelwit wordt letterlijk in de richting van de vuist gezogen.

Het blokkeren geschiedt met cirkelvormige bewegingen waardoor de aanval uit de richting wordt geslagen of wordt opgevangen. Dit kan zowel met duwen als met trekken gepaard gaan. Bij het stampen maken de Okinawa scholen geen gebruik van de door de Japanners ontwikkelde ronddraaiende stamp (mawashi-geri). De rechte stamptechnieken zijn de belangrijkste en worden vanuit iedere positie toegebracht.

Een leerling moet voor alles een goede houding onder de knie krijgen die als basis moet dienen voor verdere studie.

Ademhalingsoefeningen worden gekoppeld aan oefeningen die de lichaamshouding verbeteren. De bewegingen moeten op natuurlijke wijze uit de basisposities voortvloeien en de leerling moet dan ook vele uren besteden aan de aanvals- en verdedigingsbewegingen.
top pagina


 

vorige pagina

knop

sitemap